Gert Aspelin – biografi med utställningar i urval


1944 Föds i Göteborg 24 oktober. Föräldrar professor Gunnar Aspelin och
Dagmar Aspelin, född Scherstén.

1949 Familjen flyttar till Lund.

1961 Slutar gymnasiet i tredje ring och påbörjar konststudierna vid Skånska målarskolan. Första parisresan. Nicolas de Staëls verk blir förebildligt.

1962 Under vårterminen studier vid Målarskolan Forum i Malmö.
Lärare är Gösta Lindqvist. Debut på Skånes Konstförenings Höstsalong.

1963 Några månaders vistelse i Paris efter det traditionella mönstret med studier på Louvren och krokiteckning på Academie de la grand Chaumière. Flyttar i oktober till Stockholm.

1964 Antages som elev vid Kungliga Konsthögskolan, Stockholm. Påbörjar studier vid grafiska skolan under ledning av Philip von Schantz. Giftermål med Birgitta Kjellqvist.

1965 Sonen Pär föds. Deltager i grupputställningar på Galleri Karlsson. Bli alltmer influerad av popkonst och nyrealism. Börjar också mer systematiskt att söka information om politik och samhälle för att kunna ta en egen ståndpunkt i debatten.

1966 Separat debut på Galleri Karlsson, Stockholm: En reseberättelse. Medverkar med ett grafiskt blad i Sydafrikamappen till stöd för Sydafrikakommitténs informationsarbete.

1967 Sonen Johan föds. Utställning Bildkonst och massmediabild på Skånska Konstmuseet i Lund tillsammans med Ola Billgren, Jan Håfström och John-E Franzén. Läser texter av Roland Barthes som gör starkt intryck; Tecknets gestaltning i samlingen Kritiska essäer ger en första aning om av vad strukturalismens metod kan innebära.

1968 Separatutställningar hos Konstföreningen Aura på Krognoshuset i Lund och på SAS-Gallery i New York. Medverkar i Nordiska ungdomsbiennalen i Helsingfors. Börjar arbeta som lärare vid Konstfackskolan, Teckningslärarinstitutet i Stockholm.

1969 Separatutställning på Galleri Hedenius, Stockholm: Planscher och modeller. Moderna Museet gör ett inköp av målningen Styrda Drömmar. Avslutar studierna vid Konsthögskolan. Medverkar i grupputställningen Bildernas värld på Sveagalleriet i Stockholm.

1971 Form och struktur är titeln på en antologi som broder Kurt ger ut (tillsammans med Bengt A. Lundberg). Läsningen blir avgörande för synen på ”konstens plats bland de modellbildande systemen” (Lotman). Intresset för semiotik växer. Umberto Ecos introduktion Den frånvarande strukturen ger mycket att fundera över. C. S. Pierce begrepp interpretanten blir en stötesten. Utställning på museerna i Norrköping och Örebro. Norrköpings museum inköper Kiviks strand, midsommardagen 1970. Målar i opposition till den tidigare fotorealismen en serie noggrant utpenslade pekbilder och familjeporträtt som vill undersöka själva modellsituationen.

1972 Målar porträtt av Far och av Mor. Ser på försommaren sandraset i backafallet norr om Kivik som blir en viktig referenspunkt. Målar hela sommaren på den första versionen av Sanden ute på strandheden.

1973 Separatutställning på Galleri Doktor Glas, Stockholm. Skriver en uppsats om bild och språk för antologin Bildanalys, Gidlunds förlag. Köper hus i Kivik.

1975 Slutar som lärare på Konstfackskolan. Arbetar med grafik och börjar inreda grafikverkstad på vinden i huset i Kivik.

1976 Separatutställning på Galerie Belle i Västerås. Museet i Västerås köper målningen Gulliver. Flyttar med familjen till Kivik och påbörjar ett ingående studium av området vid Kiviks marknadsplats.

1977 Far dör i september. Kurt dör i december.

1978 Arbetar med utsmyckning av stora tingssalen, Halmstads Tingsrätt. Köper av Lantmäteriverket en lodbild över området norr om Kivik som blir viktig för förståelsen av topografin. Arrangerar också en flygtur över marknadsfältet. En separatutställning på Galleri Doktor Glas i Stockholm visar den första genomarbetningen av motivet, bl a målningen Sandskrift.

1980 Utställningar hos Galleri Wallner i Malmö, på Kristianstads museum, Ystads museum, Museet i Varberg, hos Galleri Garmer i Göteborg och i Galleri Engström i Stockholm. Alla utställningarna presenterar den grafiska sviten Geografiskt album (1979) tillsammans med ett urval målningar på samma tema. Deltager med ett grafiskt blad i konstmappen Rädda Cavefors.

1983 Gästlärare på målarskolan Forum i Malmö. Fortsätter att i perioder undervisa där fram till början av 1990-talet.

1985 Separatutställning på Galleri Doktor Glas i Stockholm. Första försöket med temat Runt Ravinen i de fyra väderstrecken.

1986 Separatutställning hos Västerbottens Konstförening. Umeå Bildmuseum gör ett inköp av målningen Mars. Bygger ateljéhus i trädgården i Kivik. Deltager i invigningsutställningen av Galleri Läderfabriken i Malmö tillsammans med John Wipp, Anita Nilsson och Rolf Wilhelmsson.

1988 Separatutställning i Lunds Konsthall. Skriver en längre essä om det egna konstnärskapet och publicerar den under titeln Sandskrift på Kalejdoskops förlag.

1989 Separatutställning på Galleri Doktor Glas, Stockholm. Moderna Museet köper den stora målningen Sandskrift/Inskrift.

1990 I Paris vid nyår. Återser Dantebåten (Delacroix) på Louvren och börjar skissa på en serie parafraser som tar fasta på barndomens skräckblandade fascination inför motivet. Arbetar med ett uppdrag för Statens Konstråd i ett av Boverkets trapphus i Karlskrona och vinner tävlingen om den konstnärliga utsmyckningen av Simrishamns nya bibliotek. Målar bilden på plats (vinylfärg på mineritplattor) under våren. Skissmaterialet ställs under senhösten ut på Konstmuseet ADK i Lund. Medverkar i utställningen Vattenlandskap på Liljevalchs konsthall i Stockholm.

1991 Läser Gaston Bachelards böcker om de fyra elementen. Arbetar med objekt och målningar på temat tid och minne som delvis återknyter till det tidiga sjuttiotalets pekbilder.

1992 Separatutställning på Galleri Doktor Glas, Stockholm: Styx & Lethe.

1995 Arbetar med väggmålning i Medicinhistoriska museet i Eugeniahemmet, Karolinska Sjukhuset i Stockholm.

1996 Separatutställning på Galleri Doktor Glas, Stockholm: Att vända på en sten.

1997 Mor dör i en ålder av 94 år. Läser Arne Melbergs bok Mimesis – en repetition och inspireras av hans essä om Kierkegaards Gjentagelsen till att återuppta arbetet med Kiviks Marknadsplats. Bygger en stor lermodell och söker i skissarbetet integrera kustlinjen (udden) med ravinlandskapet.

1998 Arrangerar två flygningar över marknadsfältet för fotografering och videofilmning. Sjuk. Njuroperation. Genomströmning blir ett centralt begrepp och resulterar i en serie Delta-variationer. De visas på Galleri Persson i Malmö. Samtidigt visas den nya sviten översiktsbilder på Galleri Glemminge.

1999 Separatutställningar på Galleri Doktor Glas i Stockholm och hos Göteborgs konstförening med En Gjentagelse; modellandskap och deltaflöden. Båda dessa utställningar visar också resultatet av det grafiska arbete som under flera års tid varit ett work in progress: Sju Uppslag.

2000 Arbetar med en artist´s book för utställningen Kulturbro 2000 på Galleri Neon i Brösarp: Närläsning. Arbetet bygger på och utnyttjar möjligheten till digital bildbehandling. Erhåller Länsstyrelsen i Sörmlands län stora Grafikstipendium.

2001 Utnyttjar stipendiepengarna till arbete i Grafikens hus verkstad i Mariefred. Utvecklar det konstnärliga konceptet från Närläsning i en serie grafiska blad i kombinationsteknik fotopolymer och silkscreen: Strömmar. En svit som sedan också visas på utställning i Grafikens hus.

2002 Bearbetar i en serie målningar temat med strömmar av lervatten i kombination med närbilder av sandfläckar och grusrännor. Visar grafik och måleri på Kabusa Konsthall, Konstnärshuset i Stockholm och hos Konstföreningen Aura i Lund. I Krognoshusets källare visas videoinstallationen Runt ravinen, en videoloop för två monitorer (120 sek) med ett ljudspår från Morton Feldmans Work for two pianists (1958). Samtida konstmusik blir en allt viktigare inspirationskälla.

2003 Återupptar arbetet med temat från Sandskrift (1978) och Sandskrift/Inskrift(1988). Nu i en ”dokumentär” version med sandtecknen hämtade direkt från lantmäteriets lodbilder och egna flygbilder för digital bearbetning och överföring till silkscreenschabloner. Ett landskapspartitur med variationer på temat visas på Konstföreningen Auras jubileumsutställning i Lunds Konsthall. Temat växer i ateljén och formar sig till långsmala dukar med intryckta sandformer som partiellt trasar sönder ytans all-over mönster. Out of the web, Jackson Pollocks målning från 1949 är en viktig referens.

2004
I ateljén fortsätter arbetet med landskapspartitur under arbetsnamnet Fjolårsgräset. Det handlar om att dra samman och knyta ihop trådar som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Att söka överblick och hitta nya samband – därför också arbetet med denna website.

2005 Njuren krånglar. Året upptas av läkarbesök och många undersökningar. Efter en lunginflammation på sommaren blir tillståndet allvarligt och dialys måste övervägas. Den påbörjas i november. Dialysvätskan byts fyra gånger om dagen vilket avsevärt begränsar möjligheten för utåtriktade aktiviteter. Arbetet i ateljén går på halvfart, men det blir mycket tid för läsning under dialysbytena.

2006 Utställning i Sölvesborgs konsthall under våren. Ingår i styrelsen för Kivik Art Centre. Möjligheten för en njurtransplantation utreds. Birgitta är villig donator.

2007 I ateljén tar det stora landskapspartituret form. Arrangerar utställningen Minnets Bilder i Tjörnedala Konsthall med vernissage i oktober. Den 16 oktober sker transplantationsoperation på UMAS. Allt går efter planerna och hälsan återvinns snabbt.

2008 Utställning hos Galleri Thomas Wallner i Malmö med vernissage 9 februari.

GERT ASPELIN biografi